Strategia marketingowa to pewnego rodzaju kompas, który wytycza kierunek działania firmy i jej rozwoju. To na niej powinny być oparte przyszłe działania związane z biznesem. Na podstawie zdefiniowanych celów biznesowych określa się wszystkie potrzebne aspekty, które przyczynią się do ich osiągnięcia.
Strategię można przyrównać do instrukcji obsługi firmy pod kątem marketingowym. Mówi w jaki sposób marka jest, a także będzie, postrzegana przez odbiorców, w jaki sposób się z nimi komunikować, jakie idee i wartości przedstawia, a także co zrobić i w jaki sposób, żeby osiągnąć założone cele.
Kluczem do sukcesu firmy jest odpowiednie przygotowanie strategii, a później konsekwentna jej realizacja.
Analiza mocnych i słabych stron, szans i zagrożeń. Dzięki analizie możemy zrozumieć otoczenie rynkowe firmy. Przy uwzględnieniu takiego kontekstu można trafnie zidentyfikować szanse i zagrożenia, z jakimi należy się liczyć.
Ma na celu stworzenie profilu osobowego potencjalnego klienta, czyli stworzenie modelowych profili, tzw. person. Prawidłowo opracowane persony są jasne, zwięzłe i skupiają się na informacjach demograficznych, psychograficznych i behawioralnych. Dzięki temu będziemy w stanie dopasować m.in. komunikaty, język, treść, a także targetowanie reklam.
Insighty wynikają z dobrego zrozumienia grupy docelowej, odkrywają ich motywacje i problemy. Bazują na głębokim zrozumieniu tego, o czym myśli i jak zachowuje się grupa docelowa.
Pokazuje kontekst, definiuje problem i zarysowuje rozwiązanie. Główna koncepcja strategiczna będąca podstawą budowania komunikacji.
Polega na projektowaniu założeń, które w sposób spójny i konsekwentny wpłyną na postrzeganie i odczuwanie marki przez konsumentów.
Definiuje w warstwie językowej sposób w jaki chcemy, by marka była postrzegana przez odbiorców. Wyraża jej osobowość i podstawowe wartości poprzez określony oraz świadomy dobór słów oraz komunikatów.
Określa o czym jest nasza marka, jak można ją podsumować i zdefiniować.
Unikalne propozycje sprzedaży - koncentrują się na elementach, które wyróżniają produkt na tle innych, przekładając się na konkretne korzyści dla klientów.
Powód, dla którego klient ma uwierzyć w naszą ofertę. Jako marka oferując produkt lub usługę proponujemy klientom konkretne rozwiązania, składamy tym samym jakąś obietnicę. RTB powinien być wiarygodny, niepodważalny i unikalny.
Media-mix, touchpointy odbiorcy z marką, customer journey - określają punkty styku konsumenta z marką, kanały komunikacji, przepływ ruchu pomiędzy kanałami, definiują lejek sprzedażowy - czyli cały obszar dotyczący rodzaju komunikacji i wykorzystywanych kanałów.